1 644 nemovitostí, 286 makléřů, 44 kanceláří, 35 developerských projektů.

Jak prověřit realitního makléře za 1 minutu? Jedná v zájmu klienta?

16.03.2016

Máte nyní možnost jednoduše zlepšit kvalitu realitních služeb v České republice a zároveň pomoci svým přátelům v realitách nenaletět. 

Kromě poctivých realitních makléřů, bohužel stále existuje mnoho těch, kteří myslí především na svoji kapsu, místo aby mysleli na zájmy svých klientů.

Nákup nebo prodej nemovitosti je obecně vzato obrovská transakce, která má pro většinu lidí vysokou prioritu. Protože je na dnešním trhu obtížné takovouto transakci realizovat na vlastní pěst, lidé se svěřují do rukou realitních makléřů. Jejich zodpovědností je dohlédnout na to, aby prodej případně nákup nemovitosti proběhl přesně podle představ klienta.

V článku Vám ukážeme, jak takového nepoctivého makléře poznat a jak se mu vyhnout.

Obecně se kvalita realitních služeb v České republice zlepšuje – realitní kanceláře se učí nabízet klientům ke svým službám významnou nadhodnotu. Například CENTURY 21 zavedlo v roce 2015 povinné využití home stagingu (příprava nemovitosti na prodeji či pronájem a její profesionální prezentace na realitním trhu - viz obrázek níže), díky němuž každá nemovitost v nabídce lépe vynikne a snáze naláká kupce. V čem je ale stále ještě na trhu s realitními službami prostor na vylepšení, to je „etické klima“.

Pomůžete nám to změnit?

Podle statistik každý sedmý občan ČR bude tento rok řešit nějakou realitní transakci. Je proto důležité, aby jejich zájmy hájili kvalitní realitní makléři. Postup, který na následujících řádcích vysvětlíme, je velmi jednoduchý a pokud jej vyzkouší velké množství lidí, nepoctiví makléři budou muset přehodnotit svoje praktiky.

Jde tedy jen o to, aby klientů, kteří jsou ochotni se bránit, bylo hodně. Proto sdílejte tento článek! Pošlete jej svým přátelům a přispějte do boje za lepší „etické klima“ na trhu s realitními službami. Stojí to za to.

Profesionálové v pěkném obleku

Realitní makléři jsou většinou profesionálové na jednání s lidmi. Přichází na setkání s klienty ozbrojení dobře znějícími frázemi, které vždy zaberou: „chci vám vyjít maximálně vstříc“, „naprosto chápu vaše potřeby“, „budu dělat vše, co je v mých silách“, „určitě to rychle zvládneme“. Ale že někdo vypadá důvěryhodně, má na sobě pěkný oblek a honosí se příjemným vystupováním, to ještě neznamená, že mu skutečně záleží na Vás a Vaší nemovitosti.

Nemáme potřebu z realitních makléřů vychovat samaritány. Je to přece jejich práce, pomáhat klientům s koupí a prodejem nemovitostí a získávat z toho provize. Ale je třeba mít jistotu, že se chovají korektně a zodpovědně. To se přitom dá velmi jednoduše prověřit. A nemusíte kvůli tomu volat na nějaké kontrolní úřady – svého makléře si totiž můžete proklepnout sami.

Pravidlo „spolupráce na realitním trhu“

Mezi makléři funguje jisté pravidlo spolupráce na realitním trhu. Názorný příklad: makléř A pracuje pro pana Prodávajícího, který chce prodat nemovitost. Najednou se mu ozve makléř B a poví mu, že jeho klient pan Kupující má o tuto nemovitost zájem a s cenou souhlasí. Všechno by tedy mohlo hladce klapnout, ale je tu taková maličkost. Makléř A by se musel (dle pravidla "spolupráce") o svoji provizi podělit s makléřem B. Makléř B přece uspíšil celý obchod a spolupodílel se na tom, že pan Prodávající bude spokojen.

Zní to logicky. Přesto je ale celá řada nepoctivců, kteří by na místě makléře A takovouto nabídku od kolegy odmítli. Z provize by museli odečíst 40 nebo i 50 procent, které by připadly na vrub makléře B. Odmítnutím takové nabídky si sice celou provizi pro sebe možná zachrání, zároveň ale jdou ostře proti zájmu svého klienta. A takovýto makléř je pak schopen pracovat proti zájmu klienta i v jiných situacích.

Důsledky chování makléře A

Když pokračujeme v našem příkladu, snadno si domyslíme, jak příběh může pokračovat dále. Pan Kupující, jenž byl odmítnut, už se nevrátí. Nenajde se ani žádný další klient a nemovitost se tak nakonec prodá levněji, nebo se neprodá vůbec.

Ostřílení nedůvěryhodní makléři pracují tak, že cenu nemovitosti nastaví již od začátku co nejníže, aby měli šanci získat celou řadu nabídek a pokud jsou mezi nimi nabídky klientů jiných makléřů, mohou je s klidem na srdci odmítnout. V takové situaci se ale pak nemovitost prodává za nižší cenu, než je cena tržní. To je opět jednání proti zájmu klienta a tudíž přestupek proti etickému kodexu dobrého realitního makléře.

Zahrajte si na agenta a prověřte důvěryhodnost Vašeho makléře!

KROK 1

Zavolejte Vašemu makléři s tím, že chcete mluvit o nemovitosti v jeho nabídce. Zkuste to udělat tak, aby nepoznal, že volá přímo jeho klient (pokud Vám nejde měnění hlasů, jednoduše požádejte například přítele, aby telefonní hovor vedl za Vás).

KROK 2

Představte se (Vy nebo Váš přítel) jako makléř z jiné realitní kanceláře (je jedno jaké, může být i z jiného města). Sdělte, že Vás zaujala daná nemovitost a že byste ji rádi nabídli svému klientovi a jestli je možno se domluvit na spolupráci.

KROK 1

Sledujte makléřovu reakci.

Pokud Vám odpoví, že je spolupráce samozřejmě možná a že nabízí dělení provize v poměru 50/50 nebo 40/60, je vše v pořádku. V takové situaci mu klidně můžete sdělit, že šlo pouze o test a že obstál coby profesionál, jemuž se dá důvěřovat.

Pokud uslyšíte některou z následujících výmluv, víte, že s Vámi makléř nechce hrát poctivou hru.

„Spolupráci se nebráním, ale mám to v nabídce teprve krátce, zavolejte mi za týden.“

Jako prodejce sami budete dobře vědět, nakolik je „čerstvost“ nabídky pravdivá. I kdyby ale byla, není to žádný důvod klienta odmítnout. Jakmile je nemovitost zveřejněna, v tu  minutu je dostupná ke koupi. Případný zájemce, který by byl odmítnut na základě této výmluvy, by nemusel čekat.

„Teď už jednáme o rezervaci, nemovitost budeme stahovat z nabídky.“

Toto tvrzení není oprávněným důvodem k tomu klienta odmítnout. Jestli nějaký zájemce zvažuje rezervaci nebo o ní jedná, z něj ještě nedělá jistého kupce. Nakonec totiž může změnit názor, od obchodu odstoupit – a v takovém případě je dobré dát přednost serióznímu klientovi, který je ochoten nemovitost koupit třeba hned. Dobří makléři toto dobře vědí.

„My nespolupracujeme, máme tak dokonalý marketing, že nemovitost prodáme sami.“

O dokonalém marketingu makléře, který se ohání takovouto výmluvou, si majitel udělá obrázek sám. Zvláště pokud nemovitost bezúspěšně prodává už déle. Nicméně v každém případě upřednostnit snahu uchovat si celou provizi pro sebe nad možností nemovitost rychle prodat klientovi jiného makléře, to je chování proti zájmu prodávajícího.

Každá kancelář je nezávisle vlastněna a řízena.
© 2015-2018 CENTURY 21. Všechna práva vyhrazena.
Tento web používá ke zlepšení poskytování služeb, personalizaci reklam a anonymní analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací