Ing. Lucie Bilá


CENTURY 21 General
+420 604 271 207
[email protected]
IČ: 02797976
Certifikovaný realitní makléř - MASTER

Abychom byli nenahraditelnými, musíme být odlišní. (C. Ch.)

Ing. Lucie Bilá
JAK PRODAT SVŮJ BYT/DŮM CO NEJLÉPE?

JAK PRODAT SVŮJ BYT/DŮM CO NEJLÉPE?

Tuhle otázku mi pokládá v poslední době mnoho klientů, kamarádů a známých, samozřejmě následují další dotazy typu: Máme čekat s prodejem? Prodává se teď vůbec něco? Půjdou ceny nemovitostí dolů?
Nemám věšteckou kouli, která by Vám pošeptala: „Prodej. Nečekej, protože ceny budou klesat.“ V této nelehké době si nikdo netroufá říct, jak bude realitní trh vypadat po skončení karantény, protože nikdo neví, jak dlouho vlastně bude karanténa trvat. Ano, předpokládá se stagnace trhu, v některých regionech pokles cen, ale hlavně se očekává nárůst nabídky nemovitostí k prodeji i pronájmu. Za předpokladu, že nabídka bude širší, budou kupující vybíravější a budou mít s čím srovnávat. A jak budou v první řadě srovnávat? No přece online, z pohodlí svého domova, porovnáváním nabídek na realitních serverech.
Při rozhodování se budou řídit 3 základními faktory:
1. cena
2. lokalita
3. prezentace nemovitosti
Vy, jako prodávající, první dva faktory ovlivnit nemůžete. Cena je daná trhem, tj. poptávkou, a lokalitu ovlivnit také nemůžete, protože nejde přenést nemovitost z bodu A do B.
Jediný faktor, který umíte a můžete ovlivnit je prezentace nemovitosti. Zkrátka musíte udělat výborný první dojem.
Pro kupujícího je výběr nemovitosti kromě rozumového také emotivní proces. Rozumově si stanovil cenu, za jakou je ochotný nemovitost koupit, výběr lokality je napůl racionální a napůl emotivní, ale prezentace nemovitosti je již čistě emotivní záležitost. Dobře pořízené fotografie nemovitosti, a dokonce i videoprohlídka, dokáží zájemce nadchnout, aby zvedl telefon a domluvil prohlídku, kterou si ověří reálný stav nemovitosti a zdali se shoduje s jeho představami o vysněném domově. Nikdo si nekoupí dům či byt, ve kterém mu není příjemně a dobře. Je dobré mu tuto představu tedy maximálně usnadnit.
Víte, co vše na zájemce působí při prohlídce?
1. co vidí
2. co cítí
3. prostorová vizualizace/představivost
A nyní je řada na Vás, připravit svoji nemovitost k prodeji. Co tedy taková příprava znamená? Určitě pečlivý úklid, ten je samozřejmostí, včetně umytí oken. Dále je nutné nemovitost projít místnost po místnosti a opravit i zdánlivé maličkosti a nedostatky, jako například prasklou žárovku, vypadávající kliku, nedovírající dvířka kuchyňské linky, kapající kohoutek, nebo nefunkční zvonek. Protože i tyhle maličkosti dávají zájemci podvědomou informaci o tom, že tady není něco v pořádku.
Následně je dobré přejít k dalším opravám, kde již musíte zainvestovat. Špinavé zdi je třeba vymalovat (doporučuji na bílo), padající omítku opravit, rozbité okno přesklít, přilepit odpadlou lištu na podlaze, někdy pomůže i přemístění nábytku. U domu se nezapomeňte postarat i o zahradu. Velmi odpudivě působí na kupující neposekaný trávník a nepořádek na zahradě. Vždy doporučuji klientům, aby do oprav nemovitosti zainvestovali 10-15.000 Kč, protože vím, že se jim to vrátí v podobě navýšené ceny. Dokonce i k bytům před rekonstrukcí mám doporučení, jak je připravit, aby se lépe prodaly.
Pojďme tedy dál. Nemovitost jste opravili, vysmýčili, to ano, ale pozor opět na nás svítí kontrolka „emoce kupujícího“. Tady se dostáváme do další fáze. Před samotným nafocením nemovitosti i před prohlídkami v případě, že v nemovitosti bydlíte, je určitě na místě, abyste schovali Vaše osobní fotografie, rozházené hračky dětí či zvířecích miláčků, odstranili špinavé nádobí a množství kosmetických přípravků v koupelně. Kupující to vidět nemusí, on si ve svém novém domově potřebuje představit svou velkou knihovnu nebo své oblíbené křeslo před televizí. Tady určitě platí pravidlo méně je více. Umožněte mu to tím, že věci osobní povahy před focením a před prohlídkami prostě dočasně uklidíte. Nemovitost se snažíme odosobnit a dost často i v zařízeném bytě využíváme dekorační předměty k úpravě interiéru a dotvoření atmosféry (polštáře, přehozy, kytky, drobné dekorační, předměty, obrazy apod.).
V případě, že v nemovitosti nebydlíte a je bez nábytku ideální je nemovitost zařídit. 90 % lidí nemá prostorovou představivost, takže uvítá, když je nemovitost zařízená. Zájemci o koupi dost často pochybují o velikosti místností. Kladou si otázky, zda se vejde do prostoru jejich sedací souprava či rozměrná manželská postel, či zbude prostor pro drobný nábytek. Ukázka nábytku a vybavení podporuje představivost a příjemný dojem z celé nemovitosti (sedací souprava, dvoulůžko, stůl a židle, drobný nábytek a doplňky).
O tuto činnost by se vždy měl postarat realitní makléř (zjistěte si, jestli daná kancelář disponuje zařizovacími předměty). Naše kancelář standardně přiveze nábytek, zařídí jednotlivé místnosti, vše naaranžuje a nafotí. Ale co je důležité, takto zařízený byt/dům ponechává po celou dobu prodeje, aby zájemce nebyl zklamaný, že fotografie neodpovídají realitě. V realitní branži tomu říkáme homestanging. Ale o tom se teď rozepisovat nebudu. Je to moje srdcovka, a to by byl příliš dlouhý článek.
A co na závěr? Klienti dorazí za půl hodiny? Vyvětrejte, a hlavně provoňte nemovitost jemnou nevtíravou vůni nebo ideálně čerstvě uvařenou kávou.
Říkáte si: Není to zbytečné? To ať si každý rozhodne sám, nicméně ze zkušenosti vím, že pokud je nemovitost správně připravena, znamená to širší okruh zájemců o prohlídku, rychlejší prodej a častokrát navýšení prodejní ceny. Určitě i malá investice Vašeho času a financí stojí za to. A hlavně teď v tomto období, kdy z nás valná většina pracuje na home office, přiložme ruku k dílu, protáhněme si rozbolavěná záda od sezení za počítačem a udělejme pro naši nemovitost maximum. To přece za nějakou tu námahu stojí. Nebo dejme práci drobným živnostníkům, oni se velmi rádi o vše postarají image
Máte dotazy? Napište mi