Energetické příběhy: jaké jsou vyhlídky?

Energetické příběhy: jaké jsou vyhlídky?

1.3.2022

„Nejistota a panika. To byly dvě hlavní reakce mnoha lidí, když se při běžném sledování televizních zpráv dozvěděli, že jejich dodavatel energií ukončil činnost. Byl to i příběh mé 80leté maminky. Na základě čeho si troufám tvrdit, že měla oproti jiným obrovské štěstí?

Na základě toho, že jsme rodina, která si mohla dovolit za ni okamžitě platit vysoké zálohy, které výrazně převyšovaly její důchod, když se octla u dodavatele poslední instance. Zároveň se v trhu s energiemi vyznám, orientuji se v něm kvůli své profesi, takže jsem okamžitě věděl, co musíme udělat. I tak ale technické převedení k novému dodavateli trvalo déle než 3 měsíce. Nejde jen o finance, ale o pocit bezmoci. Lidé často nevěděli, jestli jim tedy vypnou elektřinu a nebudou si moct ani uvařit, natož aby věděli, co mají dělat,“ vypráví Tomáš Jelínek, generální ředitel CENTURY 21 příběh své maminky, která jako tisíce dalších odebírala energie od Bohemia energy.

Během poměrně krátké doby, mohlo by se zdát, že zničehonic, se ceny energií staly stejně problematické jako rostoucí ceny hypoték. Ze dne na den se obrovské množství lidí octlo u dodavatelů poslední instance (DPI), v prvopočátku neměli jinou možnost. Co je ale alarmující, je, že doposud je v tomto režimu mnoho lidí. Tento článek píšeme jako zamyšlení nad komplikovanou situací na trhu s nemovitostmi, se kterými energie úzce souvisí. Naším cílem ale není umocňování pocitu beznaděje, ale spíše nabídnutí nových perspektiv a samozřejmě i možných řešení.

Doposud je mnoho lidí u dodavatelů poslední instance, ve veřejném prostoru od začátku nebyla vedená dostatečná diskuse nad možnostmi řešení. Naopak se objevovaly (a stále objevují) opakované výzvy, aby všichni poškození co nejrychleji vyřešili svou situaci. Ale jak? Nikdo už neupozorňuje na všechna ta úskalí spojená s převedením energií, lidem chybí potřebný kontext. I lidem, kteří znají trh, trval celý proces měsíce. Ti ostatní doplácejí na chybějící energetickou politiku a jasné informování, kvůli čemuž uvízli v situaci, ze které často nevede příliš možných cest.

Větu bych formuloval asi takto: Drtivá většina dodavatelů uzavře smlouvy pouze na doby určité, nejčastěji na 2 roky a déle, ze kterých není možnost se bez pokuty vyvázat. Nevýhodou těchto smluv je to, že uzavíráte kontrakt ve vrcholu topné sezóny a zároveň v energetické krizi, kde do výpočtu vašich záloh vstupují ty nejvyšší hodnoty. Navíc dodavatelé DPI často klienty automaticky převádějí k sobě, bez možnosti výběru. Představme si realitu značné části poškozených, kteří platí měsíčně například 16 tisíc na hypotéku (zde zvažujeme běžnou hypotéku zhruba na 4 miliony korun), a teď měsíční poplatky za energie představují srovnatelnou položku jako měsíční splátka hypotéky. Přiznejme si, že toto je ekonomicky neúnosné i pro vyšší příjmovou skupinu.

V celé té situaci se ale zapomíná na to, že aktuální problém má kořeny mnohem dál, než je loňský rok. Ukončení činnost jedné ze společností dodávající elektřinu a plyn byl samozřejmě obrovskou ranou, ale podobné situace se zřejmě v budoucnu budou opakovat, proč? Je zde patrné, že regulace trhu zcela selhala, ale především je zde patrný dopad neexistující energetické politiky a návrhu opravdu koncepčních řešení pro celé obce.

Není to tak dávno (počátkem devadesátých let), kdy se objevila možnost dotací na vytápění elektřinou. Poměrně rychle se však ukázalo, že to pro odběratele není tak výhodné, jak se při získávání dotací mohlo zdát. Východiskem byl často návrat ke klasickým pevným palivům, tehdy prohořívací kotel s účinností do 60 %. Pak se hodně plynofikovalo, a tak se přešlo na vytápění plynem. Následovaly kotlíkové dotace, které již řada z nás pamatuje a opět zde došlo ke změně vytápění. Během 20 let se v mnoha obcích změnil způsob vytápění i 4x. Dnes na místech, kde byla plynofikace, se opět nese zvuk řezání dřeva, neboť lidé, kteří si nemohou dovolit plyn, se vracejí k vytápění pevnými palivy.

Všechny zmíněné problémy se promítají do byznysu s realitami, v současné době jsou právě energie největším problémem trhu. Jaké jsou vyhlídky do budoucna? Pokud lidé nebudou schopni platit hypotéky a drahé energie, budou se muset naučit něco nového, co Čechům není vlastní – žít v nájemním bydlení a snížit představu o ideální pokojové teplotě.

Jak snížit náklady na energie?

Ideální řešení? Udělat si vlastní elektrárnu. Drtivá většina lidí však takovou možnost nemá. Jak tedy postupovat? Nejprve se zamysleme nad možnostmi těch, kteří již své nemovitosti vlastní, mají vyřešenou smlouvu na dodavatele energií, a přesto se dostávají každý měsíc na hranici rodinného rozpočtu. První možností je investovat do své nemovitosti, minimalizovat energetické ztráty a snížit závislost na dodávkách energie. Nabízí se například investice do zateplení fasády, výměny oken nebo do efektivnějšího způsobu vytápění. Pokud ale vlastníte byt (a ne celou nemovitost), těžko budete sami prosazovat zateplení nebo změnu systému vytápění. Zcela ideální se pak jeví kombinace solárních panelů, tepelného čerpadla s rekuperací a úložníku elektrické energie, tzv. energy storage systém, ideálně pak s nabíjecí stanicí na automobil – to ale zní už dost futuristicky. A to i proto, že pokud vlastníte dům a máte na to peníze, tak nemusíte mít ještě vyhráno. Dříve se při stavbách domů nepočítalo s větší nosností střechy, takže umístění solárních panelů nemusí být možné. Navíc pokud je vaše nemovitost v památkové zóně, vše budete mít mnohem složitější (ne-li nemožné), ať už půjde o výměnu oken, zákaz zateplení či „hyzdění“ solárními panely. A pokud nenarazíte na některou ze zmiňovaných komplikací, stojíte před rozhodnutím, na které budete potřebovat minimálně stovky tisíc korun, ale pravdou je, že část můžete získat zpět v rámci dotací. Pro takové případy menším obcím chybí ucelená koncepce a jejich obyvatelé jsou odkázaní na vlastní odhad budoucího vývoje. Nakonec je vždy možné buď snížit požadavky na tepelný komfort, nebo nemovitost vyměnit za menší, nebo za jinou formu bydlení.

Jak můžeme pomoct v CENTURY 21?

Pomáháme našim klientům řešit nejrůznější situace. Pokud již mají svou nemovitost a jsou v situaci, že náklady na energii jsou pro ně neúnosné, společně se specialistou na energetiku jim pomůžeme najít řešení. Pokud pro ně ani tak nenalezneme vhodné řešení, začneme s hledáním energeticky únosnější nemovitosti a pomůžeme jak s prodejem stávající nemovitosti, tak s koupí nové. Výhodou takového postupu je, že klienti mají jistotu, že nepřekročí své finanční kapacity, od začátku se totiž kalkuluje s jasně danými možnostmi na koupi i s ní spojenou investicí, ale i s následnou udržitelností.

Pokud spolupracujeme s klientem, který svou nemovitost zatím nevlastní, už při výběru a koupi řešíme náklady na bydlení, tedy nejen financování samotné nemovitosti, ale i energetickou koncepci. Vždy spolupracujeme například se statiky a specialisty na konkrétním řešení, také ověřuje přijatelnost návrhu v dané obci. Přičemž více než dříve se makléři soustředí na energetickou soběstačnost nemovitostí.

Čím můžete začít sami?

  • Vždy začínejte od energetického štítku nemovitosti (někdy ani G nemusí představovat problém).
  • Poraďte se například se statikem či specialistou na energetiku, pokud zvažujete investici, vždy ji projednávejte s odborníky.
  • Vždy si u své obce ověřte limity daných řešení.
  • Pokud řešíte nájemní bydlení, vždy se dopředu informujte o energiích, kdo je platí (jestli jde o přepsání na nájemce, nebo o přeúčtování) a jaká je fixace.
  • Vždy si ověřte spotřebu předchozích nájemníků v předávacím protokolu (vyžádejte si tyto informace).

Výhodou makléřů je, že často dělají nemovitostem, v nichž řeší pronájmy, i servis. Mají tak všechny potřebné informace o nemovitosti, o předchozích platbách za energie, ale znají také všechny energetické možnosti v dané lokalitě. Pokud tento servis chybí, zajistěte si tyto informace a vždy si srovnejte tabulkové údaje s vlastními hodnotami.

Nikdy ale nezapomínejte na jednoho důležitého hráče – Evropskou unii. Energetická koncepce EU se zaměřuje spíše na to, co se nesmí (v budoucnu nebude smět). Zakazují uhlí a plyn, právě tato paliva budou zřejmě zatěžkány vysokými daněmi. Ale zapomínají na řešení. Většina panelových domů u nás je vytápěna uhlím nebo plynem. Jak a čím je do budoucna nahradit? To už EU neříká. Teplárny tak v budoucnu budou muset přejít na jinou energii, ale na jakou? To ve jsou věci, které již nyní visí nad každou nemovitostí. Vybírejte proto uvážlivě, jakou energetickou strategii zvolíte pro své bydlení, a to i v případě, kdy se rozhodujete nemovitost si pořídit.

Proč je výhodné obrátit se na naše makléře v každé situaci?

Makléři CENTURY 21 se na trhu vyznají, vždy mají informace o dostupnosti služeb v dané lokalitě, jako jsou třeba rychlost internetu, různé možnosti energií i případné další náklady. Dobře znají lokalitu a možné dodavatele. Především ale vždy dobře znají nemovitost a všechna její úskalí. V případě pronájmů velmi často zajišťují servis, takže vám jsou k dispozici kdykoli i po nastěhování. Mají kontakty na všechny potřebné specialisty a odborníky a pomohou vám zařídit spolehlivé a cenově výhodné řešení. To vše patří k standardní péči, kterou poskytujeme. Jsme totiž průvodci životem i nemovitostí, na našich klientech nám záleží. Jsme spolehlivými partnery, nerozhodujeme za ně, ale snažíme se, aby mohli udělat ta nejlepší životní rozhodnutí o bydlení.

Nejčtenější články na blogu

CENTURY 21: Pád cen nájemního bydlení v souvislosti s koronavirovou krizí nečekáme7.3.2021

Praha 25. května 2020 – Realitní trh se s postupným uvolňováním opatření vrací do normálu. Z pohledu nájemního bydlení..

CENTURY 21: Chataření se vrací do módy. Ceny rekreačních objektů stoupají7.3.2021

Síť realitních kanceláří CENTURY 21 pozoruje v posledních letech zvýšenou poptávku po rekreačních nemovitostech. Na..

CENTURY 21: Retenční nádrže na vodu budou od příštího roku povinností7.3.2021

Retenční nádrže slouží k zachytávání a uskladnění dešťové vody. Zadrženou vodu lze využívat například k zalévání..

Zadejte svůj e-mail
a budete vždy v obraze.

Stačí zadat váš e-mail. Je samozřejmostí, že se můžete kdykoliv odhlásit.